Terug naar het overzicht

Tips voor betere smartphone-fotografie

Door: Cotton Coulson dinsdag, 19 juni

Fotograaf Cotton Coulson geeft tips om betere foto’s te maken met je smartphone, aan de hand van voorbeelden van een aantal van zijn reisfoto’s.

Foto Door Cotton Coulson

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat je als fotograaf voor National Geographic rond moet lopen met een batterij aan zware digitale spiegelreflexcamera’s. Fotografen voor National Geographic worden ingehuurd om misschien wel de beste foto’s ter wereld te nemen, en zijn het dus aan hun stand verplicht om de beste apparatuur te gebruiken. Ik wachtte tot de derde en vierde generatie iPhone voordat ik er zelfs maar over dacht om die te gebruiken om foto’s mee te maken.

Ik vind dat, als ik moeite en creativiteit stop in het maken van een prachtige foto, de kwaliteit ook goed genoeg moet zijn om die te verkopen aan topfotobureau’s, zoals Image Collection van National Geographic. Inmiddels is het zo ver dat de camera’s van telefoons dat soort kwaliteit bieden.

In deze galerie geef ik tips om betere foto’s te maken met je iPhone, aan de hand van voorbeelden van reisfoto’s die ik maakte.

Altijd bij je

‘De beste camera is de camera die je altijd bij je hebt’, luidt het adagium. Omdat je je smartphone voor verschillende dingen gebruikt, is hij altijd in de buurt om de fotomomenten in je leven vast te leggen, vooral de onverwachte. Je vergeet niet gauw je telefoon mee te nemen van huis. Dat gaat niet altijd op voor gewone camera’s. Hoewel de kwaliteit van de cameralenzen op telefoons nog niet echt perfect is, kun je, doordat je altijd een camera bij je hebt, foto’s nemen en ze vervolgens delen met vrienden en familie of op sociale media. Met de camera op je telefoon kunnen je heel intieme en zelfs ontroerende foto’s nemen. Dat is natuurlijk geweldig. Omdat ik mijn smartphone altijd bij me heb, was het simpel om deze close-up te nemen van mijn vrouw, Sisse Brimberg, terwijl ze haar haren wast in een Brussels hotel. Ik vind het verbazingwekkend hoe dichtbij je kunt komen met deze camera.

Gebruik twee handen voor stabiliteit

Of ik nou werk in portret- of landschapsmodus, ik wil mijn smartphone het liefst met mijn linkerhand vasthouden en de sluiter met mijn rechterduim loslaten. Ik kwam er onlangs achter dat de sluiter pas dichtgaat als je je duim van de sluiterknop op het touchscreen haalt. Probeer de knop rustig los te laten, en kijk of dat goed voor je werkt. Ik vind het heel veel uitmaken, vooral als je binnen werkt, bij weinig of wisselend licht. Ik ben altijd op zoek naar interessante patronen en lichtinval en ik zag deze opgestoken hand in de etalage van een winkel in Arles, toen we een fotoworkshop gaven in Frankrijk. Hier kun je zien hoe goed de camera te gebruiken is bij weinig en wisselend licht.

Gebruik de digitale zoomfunctie zo min mogelijk

Ik vind het niet prettig om te werken met de digitale zoomfunctie. Die activeer je door op het scherm te tikken om scherp te stellen. Dan verschijnt er een vierkant op het scherm waarmee je ook de belichting en witbalans kun aanpassen. Ik gebruik de functie soms om een tekst te fotograferen of een referentie-opname te maken. Maar voor goede foto’s gebruik ik de smartphone met de lens in zijn grootste hoek. Daardoor denk ik meer na over compositie en houd ik de camera stil. Hoe meer je inzoomt, hoe groter de kans dat je foto onscherp is door een beweging van de camera. Gebruik de camera ook liever niet voor snelle actiefoto’s, of voor sport- of natuurfotografie. Laten we eerlijk zijn, camera’s op telefoons kunnen gewoon niet op tegen de betere digitale spiegelreflexcamera’s. Gebruik ze waar ze goed voor zijn: om de details van je leven vast te leggen. Wees niet bang om dichtbij je onderwerp te komen. Ik raak altijd geïntrigeerd door close-ups van gewone dingen, zoals dit blad snijbiet dat ik fotografeerde op een markt in het Franse Arles. Door het van onderaf terugkaatsende zonlicht, lichten de nerven in het blad extra op.

Houd je composities simpel

Ga op zoek naar makkelijk herkenbare patronen als je foto’s neemt met je smartphone. Alles in het beeld moet bijdragen aan de sfeer en emotie die je wilt overbrengen. Herhalende patronen zorgen voor een ritme dat prettig is voor het oog. Houd er verder rekening mee dat foto’s die je naar een andere telefoon stuurt, ook klein worden bekeken. Dat is nog een reden om het beeld simpel en strak te houden. Deze foto, met een simpel patroon van kopjes en schotels, nam ik in een klein restaurant op de Ålandseilanden, tussen Zweden en Finland.

Licht is belangrijk, deel I

Zelfs als je met je smartphone fotografeert, kan de kwaliteit van het licht bepalend zijn voor het succes van een foto. Zorg bij het maken van een portret dat er geen direct zonlicht in het gezicht van een geportretteerde schijnt. Dat zorgt voor harde schaduwen (en knijpende ogen). Fotograferen in slecht weer kan interessante dingen opleveren, maar mijn favoriete licht is bij bewolkt maar helder weer, of in ‘open shade’ of zelfs als het heiig is. Om allerlei technische redenen werkt de kleine sensor in de smartphone het best met dit soort licht. Deze prachtige jonge danseres in La Paz in Mexico vond het goed dat ik haar fotografeerde terwijl ze zat te wachten tot ze aan de beurt was tijdens een optreden voor toeristen. Doordat ik een goede plek kon vinden om haar te fotograferen, waardoor ze niet in de directe zon zat, komt haar gezicht net zo mooi uit als het in werkelijkheid is.

Licht is belangrijk, deel II

Maar deze foto nam ik bijvoorbeeld weer ‘s ochtends vroeg, tijdens een sneeuwbui. We hebben de mazzel dat mijn familie een huis heeft op Cape Cod, ik ga daar graag naartoe in het laagseizoen. Ik sta meestal vroeg op, vanwege het licht, en die ochtend zag ik de sneeuw vallen en het warme licht dat uit de keuken kwam.

Wees alert op mooie weerspiegelingen

Weerspiegelingen zijn een van mijn favoriete visuele thema’s. Je komt ze overal tegen, in plassen, ramen, spiegels en glimmende voorwerpen. Op deze foto, genomen in het Franse Arles, zorgt het regenwater op een blauw tafeltje voor een bijzonder perspectief en landschap. Natuurlijk is het licht in Zuid-Frankrijk altijd betoverend, vooral in Arles, waar we onze National Geographic-fotoworkshops geven. Door deze weerspiegeling op het tafeltje op ons balkon werden die bekende tinten geel en blauw van de Provence extra geaccentueerd.

Fotografeer mensen of objecten voor een indruk van de schaal

Het is altijd handig om te zorgen dat er een persoon of object in beeld is, zodat je een indruk kunt krijgen van de schaal. Sisse Brimbert, mijn vrouw en professionele fotografiepartner, ging voor deze foto tussen de rotsen staan in de woestijn van Baja California, om te laten zien hoe groot ze zijn. Ik ben altijd op zoek naar silhouetten om dynamische beelden te kunnen maken.

Houd je smartphone droog

Ik ben al eens een smartphone kwijtgeraakt vanwege een enorme stortbui, dus mijn advies is om te zorgen je telefoon beschermd is tegen water en stof. Afgelopen zomer zag ik in Visby in Zweden deze hoosbui aan de horizon aankomen. Ik heb ervoor gezorgd dat ik mijn foto’s al klaar had voordat de eerste druppels vielen. Ik heb mijn smartphone nu altijd in een waterdichte hoes van SealLine, maar je kunt ook prima een andere goede waterdichte hoes gebruiken.

Zoek verrassende, spannende standpunten

Tijdens mijn fotoworkshops benadruk ik altijd het belang van fotograferen vanuit bijzondere hoeken en perspectieven. Dat geldt net zo goed voor fotograferen met een smartphone. Zoek een hoog camerastandpunt, of juist een laag, maar probeer altijd een verassend perspectief te kiezen. Bij een bezoek aan de Apple Store op Fifth Avenue in Manhattan zag ik dat de bezoekers zorgden voor een heel dynamisch motief op de doorschijnende trap in de winkel.

Zoek naar zacht licht als je portretten maakt

Iedereen maakt graag portretten van vrienden en familie en je smartphone is daar ideaal voor. Door zijn omvang is die niet zo intimiderend als een grote camera of lens, waardoor geportretteerden vaak verstijven. Onthoud dat lichtval door een raam bij portretten vaak een zacht en mooi beeld oplevert. Dit soort Rembrandtbelichting, waarbij je het via een raam binnenvallende licht als belangrijkste lichtbron gebruikt, zorgt dat het beeld natuurlijker wordt en dat geportretteerden zich op hun gemak voelen. En laat het niet bij één foto. Kom dichtbij met je camera en praat met de geportretteerde terwijl je op zoek gaat naar de goede compositie en uitdrukking. Dit is een portret dat ik onlangs maakte van een goede vriend in een klein café in Kopenhagen. Het zachte licht valt van rechts door het raam naar binnen.

Wees alert op abstracte foto’s en humor

Sommige van mijn favoriete foto’s zijn van die maffe straatkunst die je tegenkomt als je op ontdekking gaat op nieuwe locaties. Ga op zoek naar onconventionele beelden, bijvoorbeeld met humor, schaduwen of spiegelingen. Het is zo leuk om een camera bij je te hebben, vooral als je wat rondslentert in een stad die je nog niet kent. Je weet nooit wat je gaat tegenkomen. Deze foto is genomen in Arles, in Frankrijk, tijdens een kunstfestival waarbij delen van de oude stad waren versierd met werk van kunstenaars.

De prijs

National Geographic Magazine Editie 7

De winnende foto's verschijnen o.a. in het decembernummer van de Nederlandstalige editie van National Geographic Magazine. 

Deze maand alles over de grenzen van menselijke prestaties. We lopen harder, worden sterker en springen verder en hoger. Wetenschappers proberen vast te stellen hoe ver we deze grenzen nog kunnen verleggen. Daarnaast verder in deze editie: het onzichtbare leed van de zeevogels, Noord-Ierland vreest de Brexit en vleesetende vleermuizen.

National Geographic Magazine Editie 7

National Geographic gebruikt cookies om onder andere jouw online ervaring te verbeteren en statische data te verzamelen. Door gebruik te maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van National Geographic. Meer informatie

Sluiten