Terug naar het overzicht

25 tips voor het gebruik van speciale fototechnieken

Door: Redactie dinsdag, 04 september

Voor sommige soorten fotografie heb je meer gespecialiseerde technieken en materialen nodig dan voor andere. Of je nu vuurwerk wilt fotograferen, kleurrijke soorten onderwater of gebieden vanuit een laagvliegend vliegtuig, weten wat je onderwerp is en je voorbereiden op de uitdagingen die het biedt is essentieel. In deze fotogalerij zie je hoe technieken en verbeelding gecombineerd kunnen worden om sprekende beelden te creëren.

Het zand in de Namib Desert heeft zich gevormd tot de hoogste duinen te wereld. Foto Door Annie Griffiths

Tip #1: Als je 's nachts opnames maakt en lange sluitertijden gebruikt om auto's door het hele beeld te laten rijden dan geeft het kader je lange rivieren van wit en rood licht.



Auto's passeren een cowboy te paard en een rotsformatie in deze lange sluitertijd foto.
Foto: Annie Griffiths, National Geographic

Tip #2: Het beste moment om de maan te fotograferen is als hij net opkomt en hij groot is maar nog niet erg fel



De maan komt op boven een gebouw van de Chesapeake Bay stichting in Maryland.
Foto: Al Petteway, National Geographic

Tip #3: Als je van plan bent om te fotograferen vlak na zonsondergang of net voor zonskopkomst kies dan je plek van tevoren uit op elementen die mooi afsteken tegen de lucht. De kleuren maken dan een prachtig behang achter allerlei soorten onderwerpen.



Een Afrikaanse olifant drinkt bij zonsopgang in het Nationale park Chobe in Botswana.
Foto: Frans Lanting, National Geographic

Tip #4: Als je een stad of vergelijkbaar verlicht onderwerp 's avonds fotografeert wacht dan op het moment dat de donker wordende hemel en de sfeerverlichting mooi in evenwicht zijn, zodat je in beiden details kunt zien.



Ik nam deze foto op het Oktoberfest, een feest dat elk jaar in München, Duitsland wordt gehouden aan het einde van september tot en met de eerste dagen van oktober. Die avond was de zonsondergang spectaculair, met magische kleuren en het daaropvolgende 'blauwe uur' was ook prachtig. Ik vond het heerlijk om die plek te bezoeken en een van de zes miljoen jaarlijkse toeristen te zijn die erbij zijn.
Foto: Veronika Kolev, My Shot

Tip #5: 's Avonds zijn er vaak lichtbronnen in het kader die jouw sensoren voor de gek kunnen houden. Maak opnamen bij verschillende sluitertijden om er zeker van te zijn dat je de opname krijgt die je wilde.



Een medewerker loopt over een voetgangersbrug in West Los Angeles.
Foto: Bill Koplitz, My Shot

Tip #6: Lange lenzen geven de zon een grote schijf bij zonsondergang. Op dezelfde manier maakt een telephoto [lens] van de maan een kleine witte stip aan de hemel.



Gefotografeerd in silhouet leidt een man een ezel met daarop een zwangere vrouw, in een voorstelling die doet denken aan de Jozef en Maria op weg naar Bethlehem uit de bijbel.
Foto: Thomas Nebbia, National Geographic

Tip #7: Werk altijd binnen ongeveer drie meter van je onderwerp bij onderwaterfotografie. En op grotere diepten heb je flitsers nodig voor kleur.



Op de Bloementuin banken in het National Marine Sanctuary in de Golf van Mexico ondersteunen stalen pilaren een gasplatform en maken een verticaal rif bezaaid met buissponzen.
Foto: David Doubilet, National Geographic

Tip #8: Om een waterval te bevriezen heb je een sluitertijd nodig van minimaal 1/250. Als je niet genoeg diepte hebt, gebruik dan een lens met een groter hoek en ga dichterbij.



Dettifoss is een waterval in het Vatnajökull nationaal park in het noordoosten van IJsland. Hij heeft de reputatie de krachtigste waterval van Europa te zijn.
Foto: Tomas Nebbia, National Geographic

Tip #9: Om een waterval te vervagen gebruik je een sluitertijd van ongeveer 1/8. Gebruik een statief en draadontspanner of den zelfontspanner van de camera om ervoor te zorgt dat hij niet beweegt. Wacht op de wind die bomen of struiken laat bewegen die in het beeld staan.



Een bosbeekje rolt over de met mos begroeide keien in Noord-Carolina.
Foto: Amy Whiite en Al Petteway, National Geographic

Tip #10: Houd in je achterhoofd dat je voor nachtfotografie lange sluitertijden nodig hebt, wat betekent dat mensen in de foto snel vervagen als ze bewegen. In dit geval laat je het effect in je voordeel werken.



Vuurdansers verlichten de nacht op Bora Bora.
Foto: Jodi Cobb, National Geographic

Tip #11: Reflecties in water maken jouw foto's van vuurwerk nog dramatischer.



Deze is genomen op het strand van Scheveningen, den Haag tijdens het Internationale Vuurwerkfestival, een jaarlijkse competitie. Deelnemers kwamen al eens uit België, Nederland, Duitsland, Canada, Brazilië, China, Japan en het stadhuis van Den Haag. 
Foto: Vikas Gupta, Your Shot

Tip #12: Als je mensen rond een kampvuur wilt fotograferen probeer dat dan te doen rond zonsondergang als er nog een beetje licht is.



Voordat ze vertrekken op een reis van 435 kilometer naar Bilma in Niger, zitten het stamlid van de Toearegs Mahmouda Mahamoudane en zijn tienjarige zoon Adam voor het vuur in het zand van de Sahara. Dromedarissen rusten uit op de achtergrond.
Foto: Michael S. Lewis, National Geographic

Tip #13: Zwart-wit fotografie laat de fotograaf een impressionistische glimp presenteren van de werkelijkheid die meer afhangt van elementen zoals compositie, contract, schakeringen, textuur en patronen.



Een ondergaande maan vormt een passende achtergrond voor een maanachtig landschap bij de Donohue pas in de Ansel Adams Wilderness in Californië.
Foto: Peter Essick, National Geographic

Tip #14: Maak RAW-files in plaats van JPEG (als je camera dat toestaat) voor zwart-wit foto's zodat je de detailinformatie niet verliest die je nodig hebt om deze beelden te bewerken zoals je wilt op de computer.



Ik trof deze vrouw terwijl ze wachtte op haar man na haar werk. Ik ben erg geïnteresseerd in haar ogen. 
Foto: Drussawin Leepaisal, My Shot 

Tip #15: Schiet zwart-wit foto's met de laagst mogelijke ISO-waarde om zo min mogelijk ruis te krijgen in de donkere tinten.



Genomen in de prachtige wijk Santa Teresa in Rio de Janeiro, Brazilië. 
Foto: Rasko Ristic, My Shot

Tip #16: Voor macrofotografie controleer je altijd goed je achtergrond om te voorkomen dat het goed contrasteert met het onderwerp en geen afleiding bevat. Als je het niet mooi vindt wat je ziet, schuif dan een gekleurd stukje papier achter het onderwerp. Met weinig scherptediepte wordt je onderwerp scherp en de achtergrond wazig.



Wine cup (Geissorhiza radians), Zuid-Afrika
Foto: Frans Lanting, National Geographic

Tip #17: Als je een infraroodfilter gebruikt, dan zijn een lange sluitertijd en een statief ook nodig en scherpstellen wordt moeilijker. Je weet van tevoren nooit hoe een infrarood beeld zal uitpakken dus ben bereid om wat uit te proberen.|



In dit beeld, dat gemaakt is met een infrarood filter, neemt een bezoeker een foto van het Lincoln Memorial aan de rand van de Reflecting Pool in Washington D.C. 
Foto: Robin Moore, My Shot

Tip #18: Ideale fotografieomstandigheden voor infraroodfotografie zijn vaak het tegenovergestelde van die voor zichtbaarlichtfotografie. Je krijgt vaak de beste resultaten midden op de dag in fel zonlicht. Om de rode gloed te verwijderen uit de kleuren infraroodbeelden zet je ze weer om naar zwart-wit op de computer.



In dit infrarood beeld staan bomen in het de Buena Vista Grasslands in Portage County, Wisconsin.
Foto: Shane Rucker, Your Shot

Tip #20: Patronen vallen nog meer op vanuit de lucht, of het nou de rechthoeken van boerenakkers zijn of de symmetrie van zandduinen.



In duizenden jaren heeft de wind zand verplaatste en gevormd tot de hoogste duinen te werel in de Namib Desert, die rood is gekleurd van het ijzeroxide. Het zand bevat net genoeg vocht om een aantal zeer volhardende planten te voeden. Niet ver van deze duin steekt er een met de naam 'Big Daddy' wel 365 meter boven de bodem van de woestijn uit.
Foto: Frans Lanting, National Geographic

Tip #21: Luchtfoto's kunnen lastig zijn omdat je beweegt terwijl je ze maakt. Gebruik dus een sluitertijd van 1/250 of sneller.



Het water dat donker is van de tannine gaf het de naam Rio Negro, of 'zwarte rivier' die zich om het maagdelijke zand krult in het nationale park Lençóis Maranhenses. In de meren van het park kunnen bloeiende kolonies algen het water blauw of groen kleuren.
Foto: George Steinmetz, National Geographic

Tip #22: Als je luchtfoto's wilt maken, vlieg dan 's ochtends als je de kans hebt. De lucht is niet alleen helderder maar vaak ook minder hobbelig.



Luchtfoto uit een helikopter van een tulpenveld vlakbij de Table Cape tulpenboerderij op Table Cape bij Wynard aan de noordwestkust van Tamanië. Het was de Blooming Tulips feestdag in Wynyard en fijn voor mij en mijn zesjarige kleinzoon verkocht de helikopterpiloot pleziervluchten van een kwartier. Aan de linkerkant van de rijen tulpen kun je een aantal bezoekers van de boerderij zien. 
Foto: Anthony Crehan, Your Shot

Tip #23: Als je HDR-beelden maakt laat dan de schaduwen niet weg - zij geven definitie en diepte aan een afbeelding.



Zonsopkomst in het Joshua Tree nationaal park.
Foto: Hans Ku, Your Shot

Tip #24: HDR-technieken gecombineerd met andere digitale bewerkingen kunnen versterkt worden om een hyperrealistisch effect te krijgen.



Mijn vrouw komt uit Londen dus ik loop achter haar aan als we reizen. Ik heb vaak geen enkel idee waar we dan zijn, maar ik knip volop foto's en doe mijn best haar bij te houden. Deze is van een reisje afgelopen zomer. 
Foto: Bruce Benedict, Your Shot

Tip #25: Als je panoramafoto's maakt is consistentie essentieel - houdt het perspectief, de belichting en de witbalans consistent. Beweeg niet en zoom niet in of uit tussen de opnamen. Houd het complete beeld voor ogen.



Een 14 meter lange jol ligt verankerd voor de muur van de Pío XI gletsjer in het Bernardo O'Higgins nationale park, Patagonië, Chili.
Foto: Maria Stenzel, National Geographic

 

De prijs

National Geographic Magazine Editie 8

De winnende foto's verschijnen o.a. in het decembernummer van de Nederlandstalige editie van National Geographic Magazine. 

Deze maand lees je alles over de heersers van de lucht. Kan de valkerij roofvogels van de ondergang redden? Verder in deze editie: de laatste volken van de Amazone en het fascinerende leven van kwallen.

National Geographic Magazine Editie 8

National Geographic gebruikt cookies om onder andere jouw online ervaring te verbeteren en statische data te verzamelen. Door gebruik te maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van National Geographic. Meer informatie

Sluiten